Du er her

  • Hjem

Forsking - Meninger - Reportasjer

  • Barnefamiliene forlater Oslo

    Oslo tømmes for barn? Barnefamilier flytter ut av Oslo. «Er dette en ønsket utvikling? Kommer byen til å tømmes for barn? Bør noen dra i nødbremsen?» spør Lasse Fridstrøm. Illustrasjonsfoto: kastoimages /Scandinavian Stockphoto

    DEBATT: «Fenomenet har nok lite med pandemien å gjøre», skriver Lasse Fridstrøm når han fastslår at barnefamilier flytter ut av Oslo i voksende tempo. Uten å finne svar, spør han: «Er årsaken at boligprisene stiger særlig bratt i Oslo? Skyldes det fortetting? Bygges det for få småhus? Er grunnen at det blir stadig vanskeligere å bo i byen og samtidig eie en bil?»

  • Slik kan nedgangen i stygge trafikkulykker forklares

    Færre stygge trafikkulykker. «Det største bidraget kommer fra tendensen til lavere fart», skriver Rune Elvik. Foto: F. Dahl

    FORSKNING: Fra 2000 til 2019 gikk antall drepte eller hardt skadde i trafikken ned med 58 %. Hva forklarer nedgangen? En ny undersøkelse peker på en tendens til lavere fart, tiltak på vegnettet og sikrere biler som de tre viktigste forklaringene.

  • Reisevaner i Oslo og Viken:

    Flere enn før reiser kollektivt, færre med bil

    Mer kollektivreising, mindre bilkjøring. «I Oslo kommune har nesten 80 % av befolkingen svært god tilgang til kollektivtransport, mot 19 % i Viken», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: F. Da

    FORSKNING: «Det er en nær sammenheng mellom hvor man bor og hvordan man reiser; jo mer sentralt man bor, jo mer miljøvennlig reiser man», skriver artikkelforfatterne.

  • Hamburg havn, en stor arbeidsplassgenerator

    Hamburgs store havn. Mer enn 600 000 sysselsatte er avhengig av HPA Hamburg, Tysklands største og Europas tredje største havn.

    REPORTASJE: Hamburg havn genererer mer enn 600 000 arbeidsplasser. I tillegg kommer skatter og avgifter til stat og kommune med nesten 26 milliarder kroner, viser ny forskningsrapport.

  • Vi må slutte å sponse utslipp – taxfree må bort

    Omstridt taxfree-ordning. «Taxfree-ordningen er dårlig klimapolitikk, dårlig alkoholpolitikk og dårlig butikk», skriver Sandra Butoyi. Illustrasjonsfoto: Avinor

    DEBATT: I dag subsidieres våre mest klimafiendtlige flyreiser til utlandet med billig sprit. Dersom vi skal få slutt på utslippsfesten, må vi få slutt på taxfree-ordningen.

  • Nord-Norgebanen kan bli avleggs før den er ferdig

    Nord-Norgebanen, kanskje. Nordlandsbanen ender i Bodø. Mange ønsker seg en forlengelse – med den tenkte Nord-Norgebanen – til Tromsø. Om dette skriver Kjell Werner Johansen: «Jeg vil tro mange vil se seg bedre tjent med raskere å få på plass gradvise forbedringer for øvrige transportformer enn å vente noen tiår på et tog som kanskje ikke kommer.» Foto: Njål Svingheim

    KOMMENTAR: «Teknologisk utvikling med elektrifisering og automatisering av vei-, luft- og sjøtransport og utvikling av mer effektiv logistikk ( … ) kan gjøre Nord-Norgebanen irrelevant lenge før den er ferdig», skriver TØIs ass. direktør Kjell Werner Johansen.

  • Valg av samferdselsprosjekter:

    Kritisk viktig, men samfunnsøkonomisk ulønnsomt …

    Samferdselsprosjekter - lønnsomme, ulønnsomme. «Dersom transporttiltakene skal bygge opp under en bærekraftig utvikling, tvinger det seg fram et behov for også å vurdere nye samferdselstiltak med hensyn til hvordan de bidrar til å oppnå bærekraftsmålene. Det mangler imidlertid gode metoder for å gjøre dette», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjon: Statens vegvesen/Geodata AS - Kartverket

    FORSKNING: «Værhardt klima, rural bosetning og spredt ressursbasert næringsvirksomhet karakteriserer mange regioner i Norge», skriver artikkelforfatterne.  «Konsekvensene av dette er høyst relevante å vurdere i en samfunnsøkonomisk analyse av samferdselstiltak i disse områdene.»

  • Økokjøring, yrkessjåfører:

    Opplæring og oppfølging kan gi varig gevinst

    Økokjøring gir gevinster. «Transportøren, PostNord Solution, hadde på undersøkelsestidspunktet en flåte på 120 lastebiler. Regner en dette om til kostnader, er potensialet for årlig reduksjon av drivstoffutgifter opp mot 5 millioner kroner, mens potensiell CO2-besparelse er ca. 1000 tonn, kun for denne ene transportøren», skriver artikkelforfatterne. Illustrasjonsfoto: PostNord

    FORSKNING: Store og ikke minst snarlige utslippskutt fra transportsektoren er nødvendig dersom målene om utslippsreduksjoner fra Parisavtalen skal oppnås. Denne artikkelen viser at opplæring i økonomisk kjøring – og etterfølgende oppfølging av sjåførene – er en lavthengende frukt i arbeidet med å oppnå utslippsreduksjoner fra lastebiltransport på kort sikt. 

  • Prikkbelastning – hvorfor fjerne noe som virker?

    Prikkbelastning. «Når vi verken er best på nye biler eller høy veistandard, hvorfor er vi da best på trafikksikkerhet? Jo, svaret er tiltak som påvirker folks holdninger og handlinger. Folks adferd i trafikken», skriver Jan Johansen og Elisabeth Fjellvang Kristoffersen. Illustrasjonsfoto: Yngve Vogt

    DEBATT: Norge har verken de beste veiene eller den nyeste bilparken i Europa. Hvorfor er Norge best på trafikksikkerhet da, Bård Hoksrud?

  • Klartekst i NTP: Null omkomne i trafikken i 2050

    Trafikkontroller. «Det står fortsatt ikke noe forpliktende om å øke kontrollene; heller ikke om å bygge ut automatisk trafikkontroll (ATK)», skriver Rune Elvik. Illustrasjon: Andrei Krauchuk /Scandinavian Stockphoto

    KOMMENTAR: «Det er helt utenkelig at Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet skulle bli enige om å øke kontrollene i trafikken», skriver Rune Elvik. «Det beste man kan håpe på, er at Samferdselsdepartementet framfører et fromt ønske til Justisdepartementet om mer kontroll.»

  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS