Aktuelt om samferdsel

Brynstunnelen:

Hvor bra gikk det?

I et debattinnlegg i Samferdsel hevder Harald Minken at vår rapport (1566/2017) om effekter og konsekvenser av kapasitetsreduksjonen i Brynstunnelen har så store svakheter at den bør revideres.

Da Brynstunnelen var halvveis stengt:

Gikk det egentlig så bra?

Harald Minken ser i dette innlegget med kritisk blikk på en TØI-rapport om konsekvensene av stengningen av to av fire felt i Brynstunnelen i Oslo. «Svakhetene er så store at en bør vurdere å gi ut en revidert utgave», skriver han.   

 

Veikostnader under lupen

Kostnadene har vist tendens til å løpe løpsk i store veiprosjekter, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er blant dem som reagerer på det.

 

Dansk blikk på fremtidens transport

LITT AV HVERT: Selvkjørende biler, førerløse tog, eldrevne sykler … Verden forandrer seg, og i Danmark er transportforsker og TØI-tilknyttede Niels Buus Kristensen utpekt som leder av en ekspertgruppe som skal levere anbefalinger om hvordan landet bør klargjøre seg for fremtidens transport.

Heathrow miljø-rangerer:

Flinke og mindre flinke flyselskaper

LITT AV HVERT: Noen av flyselskapene som benytter Londons storflyplass Heathrow scorer klart bedre enn andre på å begrense støy og miljøfiendtlige utslipp i flyplassområdet. Nå offentliggjør Heathrow en liste over de flinke og mindre flinke.

 

Ny håndbog om integration af støj i vejplanlægningen

Jo tidligere støjforhold inddrages i planlægning af nye veje, jo mere effektivt og jo billigere kan støjproblemerne normalt håndteres! Dette er den røde tråd i den nye ON-AIR håndbog som præsenteres i denne artikel.

Dansk tro på førerløse lokaltog

Metroen i København er førerløs, og nå ser danske transportmyndigheter at også lokaltogene – kjent som S-togene – i København-området kan gjøres førerløse.

Et varsel om jernbaneforfall

Etter mye politisk snakk om at vedlikeholdsetterslepet i jernbanenettet skulle reduseres, ser den statlige infrastruktureieren Bane NOR at etterslepet i de nærmeste årene snarere ligger an til å øke.

NTP 2018–2029:

Store endringer på veien til Stortinget

Arvid Strand ser i denne kronikken med kritisk blikk på regjeringens prioritering av vegprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029. Nå, like før NTP-en skal behandles i Stortinget, fastslår Strand at prioriteringen er markert annerledes – og det uten klare begrunnelser – enn den transportetatene hadde lagt opp til.

  • Tweets

Bunnbilde
SAMFERDSEL, TØI
Gaustadalléen 21,
0349 Oslo.
Telefon: 22 57 38 00
Telefaks: 22 60 92 00

PÅ VEIEN
I LUFTEN
PÅ SKINNER
PÅ SJØEN
TRANSPORT
REISELIV
MILJØ
TEKNOLOGI

ARKIV
AKTUELT
ANNONSERE

TØI
DEBATT
KONTAKT OSS
OM OSS

 

Webmaster/nettredaktør: Are Wormnes. Telefon mobil: 911 47 978. Epost: awo@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS