Du er her

REPORTASJER

  • Bane, bil og båt før annen verdenskrig

    Hvordan gikk det til da de første planene for norsk transport ble lagt? Artikkelforfatteren har sett på utviklingen for bane, bil og båt i Norge fram til 2. verdenskrig. 

  • Ny bompengering i Bergen har ikke gitt ønsket effekt

    Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken. Beregninger som Statens vegvesen har sluppet (før koronatiltakene ga trafikknedgang, red. anm.), viser imidlertid at allerede et halvt år senere ligger trafikknedgangen bak skjema.

  • Bergen ser for seg bybåter i kollektivnettverket

    Bergen kommune vurderer å etablere en ny bybåtrute. Den er tenkt som et maritimt tilskudd til det allerede eksisterende kollektivnettverket og skal knytte sammen bydeler langs byens langstrakte sjøkant.

  • Politikere vil ha mer styring av Deutsche Bahn

    Politikerne bevilger milliardbeløp til det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn, men hevder at de ikke har kontroll med hvor pengene tar veien. Nå vil de endre selskapsformen for å sikre økt styring.

  • Mulig gjennombrudd for tysk satsing på vannveiene

    Etter år med sulteforing, tyder mye på at elve- og kanaltransporten i Tyskland får et nytt gjennombrudd. Godt over 100 nye stillinger i vannveiadministrasjonen skal få fart på vedlikehold og nybygg.

  • Nye Veier og Statens vegvesen uenige om Hordfast

    De to statlige veiutbyggerne, Statens vegvesen og Nye Veier, er uenige om trasévalg for fergefri forbindelse – kjent som Hordfast – mellom Stord og Bergenshalvøyen. Statens vegvesen anbefaler en lang bro som gir kortest vei, mens Nye Veier anbefaler en kortere bro lenger inne i fjorden.

  • Planlegger foreslår:

    Gjør Bergen sentrum bilfritt!

    En by- og regionplanlegger slår et slag for å gjøre Bergen sentrum bilfritt. Både av miljøhensyn, for å skape et mer aktivt sentrum og for å bedre bysamfunnet generelt.

  • Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

    NYTT: Det rekordstore veiprosjektet Rogfast, som dreier seg om en 26 km lang tunnel under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland, ligger i beste fall an til å bli rundt et år forsinket som følge av et uforutsett dyrt kontraktstilbud.

  • Veitransport koster Tyskland dyrt

    Transport koster årlig tyske skattebetalere 149 milliarder euro som ikke dekkes av vei- og bensinavgifter eller på annen måte av transportører og trafikanter selv. Veitrafikken genererer 94,5 prosent av disse kostnadene, i stor grad på grunn av ulykker og klimabelastning.

  • Voksende godstogtrafikk Kina–Europa

    De klart største godsvolumene fra Kina til Europa går sjøveien, som ikke desto mindre er utsatt for en voksende konkurranse fra jernbanen.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS