Du er her

REPORTASJER

  • Mulig gjennombrudd for tysk satsing på vannveiene

    Etter år med sulteforing, tyder mye på at elve- og kanaltransporten i Tyskland får et nytt gjennombrudd. Godt over 100 nye stillinger i vannveiadministrasjonen skal få fart på vedlikehold og nybygg.

  • Nye Veier og Statens vegvesen uenige om Hordfast

    De to statlige veiutbyggerne, Statens vegvesen og Nye Veier, er uenige om trasévalg for fergefri forbindelse – kjent som Hordfast – mellom Stord og Bergenshalvøyen. Statens vegvesen anbefaler en lang bro som gir kortest vei, mens Nye Veier anbefaler en kortere bro lenger inne i fjorden.

  • Planlegger foreslår:

    Gjør Bergen sentrum bilfritt!

    En by- og regionplanlegger slår et slag for å gjøre Bergen sentrum bilfritt. Både av miljøhensyn, for å skape et mer aktivt sentrum og for å bedre bysamfunnet generelt.

  • Usikker fremtid for rekordstort tunnelprosjekt

    NYTT: Det rekordstore veiprosjektet Rogfast, som dreier seg om en 26 km lang tunnel under Boknafjorden og Kvitsøyfjorden i Rogaland, ligger i beste fall an til å bli rundt et år forsinket som følge av et uforutsett dyrt kontraktstilbud.

  • Veitransport koster Tyskland dyrt

    Transport koster årlig tyske skattebetalere 149 milliarder euro som ikke dekkes av vei- og bensinavgifter eller på annen måte av transportører og trafikanter selv. Veitrafikken genererer 94,5 prosent av disse kostnadene, i stor grad på grunn av ulykker og klimabelastning.

  • Voksende godstogtrafikk Kina–Europa

    De klart største godsvolumene fra Kina til Europa går sjøveien, som ikke desto mindre er utsatt for en voksende konkurranse fra jernbanen.

  • Bergen Havn i ny ham

    Bergen Havn skal bli helt ny. Like før sommeren lanserte det interkommunale selskapet sine vyer for fremtidens havn. For Bergen betyr det at havneområdene i sentrum åpnes for byens innbyggere, samtidig med at havnen sikres forutsigbarhet og moderne fasiliteter.

     

  • Tidkrevende tunneloppgradering på Vestlandet

    Statens vegvesen er i full gang med å oppgradere tunneler på Vestlandet for i alt tre–fire milliarder kroner. Det er snakk om en omfattende oppgradering i over hundre tunneler.

  • Unge trafikksikkerhetsambassadører – et godt tiltak

    Bruk av trafikksikkerhetsambassadører, det vil si utpekte elever som formidler trafikksikkerhetskunnskap til medelever, har vist seg å være et godt tiltak for å få trafikksikkerhet inn som tema i Aust-Agders videregående skoler.

  • Bilindustrien vil kapre urban mobilitet

    Det er ikke nok bare å selge biler. Nå vil bilindustrien ha kontroll over urban mobilitet og hente fortjeneste fra alle ledd.

     

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS