Du er her

REPORTASJER

  • Hamburg havn, en stor arbeidsplassgenerator

    Hamburgs store havn. Mer enn 600 000 sysselsatte er avhengig av HPA Hamburg, Tysklands største og Europas tredje største havn.

    REPORTASJE: Hamburg havn genererer mer enn 600 000 arbeidsplasser. I tillegg kommer skatter og avgifter til stat og kommune med nesten 26 milliarder kroner, viser ny forskningsrapport.

  • På plass i NTP, men striden om Hordfast lever videre

    Hordfast fortsatt omstridt. Hordfast – broforbindelsen som skal erstatte fergesambandet over Bjørnafjorden – er inne i den nye NTP-en som regjeringen presenterte 19. mars. I først periode ligger broprosjektet inne med en milliard kroner. Illustrasjon: Statens vegvesen

    REPORTASJE: Vil Hordfast bli et grønt broprosjekt, eller vil det føre til økte utslipp og økt energiforbruk? Tilhengere og motstandere av det planlagte brosambandet over Bjørnafjorden, det som skal forbinde Bergenshalvøyen med Stord, er rivende uenige.

  • Bergenserne får en unik gang- og sykkeltunnel

    Gang- og sykkeltunnel i Bergen. En 2,9 kilometer tunnel med farget LED-lys, behagelig miljø, og videoovervåkning. Illustrasjon: Bybanen utvikling

    REPORTASJE: Parallelt med at neste byggetrinn av Bybanen i Bergen sprenger vei gjennom et stort fjell, anlegges det en kombinert gang- og sykkelvei. Den vil korte ned sykkelturen mellom Fyllingsdalen og den største arbeidsplassen i Bergen, Haukeland sykehus, med over 20 minutter.

  • Den nye TØI-sjefen

    Fra en nøkkelrolle til en annen innen samferdselen

    Ny TØI-sjef. Bjørne Grimsrud hadde, som det falt seg, bilder av TØI-folket i ryggen da han sto ansikt til ansikt med dem og ble presentert som deres nye sjef. Foto: F. Dah

    I tidligere år har han stått på Stortingets talerstol, han har sett barneslaveri på nært hold, han har jobbet med planlegging av nytt regjeringskvartal … Og nå rydder denne Bjørne Grimsrud seg ut av ledersjiktet i Statens vegvesen, etter fire år der, for å overta sjefsstolen i Transportøkonomisk institutt (TØI). 

  • Utslippsfrie hurtigbåter er satt på vent

    På vei mot nullutslippshurtigbåter. Rederiet Norled har kontrakt på hurtigbåtrutene i Vestland fylke. Den løper ut i 2022, men vil bli midlertidig forlenget til de nye hurtigbåtene er på plass i 2024.

    REPORTASJE: Vestland fylke utsetter krav om utslippsfrie hurtigbåter. Istedenfor satses det nå på en hybridløsning. Neste generasjon av hurtigbåter skal drives med en kombinasjon av batteri og diesel og være på plass i 2024.

  • En uteblitt cruisesesong i Bergen, mange blør

    REPORTASJE: Etter at koronautbruddet stengte ned Norge, har ikke et eneste cruiseskip anløpt Bergen havn. Bergen er den største cruisehavnen i Norge og hadde i fjor 326 cruiseanløp med rundt 610 000 passasjerer.

  • Vestland satser på en elfly-fremtid

    REPORTASJE: Vestland vil bli et foregangsfylke for elektrifiseringen av luftfarten. Fylket er allerede ledende på nullutslipp innen fergedrift. Nå høynes listen også for innenriks luftfart.

     

  • Tyskerne konkretiserer ambisiøse jernbaneplaner

    REPORTASJE: Nå skal tyske planer om å doble antall passasjerer på jernbanen og øke markedsandelen på gods til 25 prosent innen 2030 konkretiseres og gjennomføres. Årlige investeringer i infrastruktur skal øke fra dagens 1,5 milliarder euro til fire milliarder euro mot slutten av 2020-årene. Skeptikerne er likevel … skeptiske.

     

  • Pop-up-sykkelveier kommet for å bli

    Under koronakrisen poppet det opp provisoriske sykkelveier i mange byer i og utenfor Europa. Det skulle være en midlertidig ordning. Nå kjempes det for at de provisoriske sykkelveiene skal bli permanente.

     

  • Forskere vil vite hva «fri fart» på Autobahn koster

    Som eneste land i Europa har Tyskland fortsatt «fri fart» på størstedelen av sitt overordnede motorveinett, Autobahn-nettet, men nå vil trafikk- og ulykkesforskere vite hva kostnadene er. De krever at regjeringen tar initiativ til en omfattende, vitenskapelig studie om innføring av en generell fartsgrense på Autobahn og hvilke følger en tempolimit på 130 km/t vil ha for trafikksikkerhet og miljø.

Viser fra 1 til 10 av totalt 69 artikler
  • Tweets

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS