De klart største godsvolumene fra Kina til Europa går sjøveien, som ikke desto mindre er utsatt for en voksende konkurranse fra jernbanen.
Bergen Havn skal bli helt ny. Like før sommeren lanserte det interkommunale selskapet sine vyer for fremtidens havn. For Bergen betyr det at havneområdene i sentrum åpnes for byens innbyggere, samtidig med at havnen sikres forutsigbarhet og moderne fasiliteter.
Statens vegvesen er i full gang med å oppgradere tunneler på Vestlandet for i alt tre–fire milliarder kroner. Det er snakk om en omfattende oppgradering i over hundre tunneler.
Bruk av trafikksikkerhetsambassadører, det vil si utpekte elever som formidler trafikksikkerhetskunnskap til medelever, har vist seg å være et godt tiltak for å få trafikksikkerhet inn som tema i Aust-Agders videregående skoler.
Det er ikke nok bare å selge biler. Nå vil bilindustrien ha kontroll over urban mobilitet og hente fortjeneste fra alle ledd.
I vår lanserte Bergen kommune en ny Kommuneplanens Arealdel (KPA). Det er en omfattende og ambisiøs plan for fremtidens Bergen. En del av premissen til den nye planen er at Bergen skal bort fra en bilbasert byutvikling.
Danske politikere tror såpass på virkeliggjøring av den påtenkte dansk-tyske vei- og togtunnelen under Fehmarn Belt at de gir klarsignal for anleggsstart på dansk side – mens det ennå ikke foreligger noe endelig tysk OK for prosjektet.
Bergen Havn er først i landet med å ta i bruk et digitalt miljøregnskap for cruiseskip. Hvert cruiseskip rangeres etter en miljøskår. Skåren danner grunnlaget for en tilleggsavgift som skal betales ved et havneanløp – eventuelt en rabatt for cruiseskip med lite miljøavtrykk.
Etter at et nytt selskap tok over den sterkt trafikkerte fergestrekningen mellom Halhjem og Sandvikvåg på E39, har passasjerer, bilister og nyttetrafikk måttet akseptere forsinkelser og kanselleringen nærmest daglig.
REPORTASJE: Tyske samferdselsmyndigheter vil sette inn flere tog og doble jernbanetrafikken innen 2030. Blant annet ved innføring av integrerte taktruteplaner, som anvendes i mange andre europeiske land, skal jernbanen bli mer attraktiv ved at reisetid og venting på korresponderende tog reduseres.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern