Ny godsterminal synes nærmere enn noensinne i Bergen. Det kan virke som om ett av Jernbaneverkets to forslag om plassering – det som går på Fana, sør for byens sentrum – blir stående som det foretrukne alternativet. Men mange slyng ligger fortsatt i sporet.
Fint at det satses på sykling i Norge, og spesielt fint hvis pådriverne zoomer ut og lar sykling bli integrert i arealplanlegging og øvrig politikk, mener forsker Eva-Gurine Skartland.
Hvis politikere med tyngde her i landet går inn for det, kan Norge gjøre trafikksikkerhet til et fint eksportprodukt, mener trafikksikkerhetsforsker Terje Assum.
En rekordstor flyplass, en tunnel nummer to under Bosporos og en tredje bro over dette stredet er blant mange storprosjekter som skal gi Tyrkia ny slagkraft.
Steinmasse fra den nye jernbanetunnelen som graves ut i Bergen under Ulriken i disse dager skal brukes til å tildekke en svært forurenset byfjord som løper rundt Vestlandets hovedstad.
Det dyreste av de påtenkte veiprosjektene i Bergensregionen, byggingen av Hordfast, er blitt 20 milliarder kroner dyrere enn beregnet for tre år siden. Med det som foreløpig foreligger av finansiering, vil en bompassering her kunne koste 400 kroner.
Bergen har startet en søppelrevolusjon – en bossrevolusjon, som det heter på bergensk. Borte er overfylte bosspann, borte er bossbiler som forurenser og sperrer for trafikken gjennom sentrum, borte er lukt og uappetittlig avfall fra gatebildet. I hvert fall i deler av Bergen sentrum – foreløpig.
I fremtiden vil elektrisk drevne personbiler og tyngre kjøretøy bli ladet mens de er i fart. Om 20 år kan slik lading være en realitet langs deler av E39 mellom Kristiansand og Trondheim – veistrekningen som da ifølge planene skal være fergefri og generelt oppgradert.
I hovedstadens ganske nye Dronning Eufemias gate er trikkeskinnene for lengst på plass, uten å bli brukt, mens forholdene for syklister i gaten er utskjelt dårlige …
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern