Du er her

REPORTASJER

  • Samkjøringsprosjekt i grøften

    Veivesenets satsing på et samkjøringsprosjekt i Bergen nådde ikke målene som var satt for prosjektet. Etter ni år og 45,5 millioner kroner ble prosjektet «Spontan samkjøring» lagt dødt tidligere i høst.

  • Grønn satsing i Bergens næringstransport

    Næringslivet i Bergen skal bli mer miljøtilpasset. Bergen Næringsråd, en næringsorganisasjon med over 3000 medlemmer, vil ha en grønn transportrevolusjon i Vestlandets hovedstad. Målet er å gjøre byen så å si fossilfri innen 2025.

  • Ikke enkelt å velge vei mellom øst og vest

    Hvilken stamvei skal veimyndigheten prioritere mellom Østlandet og Vestlandet? Fem alternativer har ligget åpne for diskusjon.

  • Bergen:

    Her, der - eller kanskje der - skal godsterminalen ligge

    Ny godsterminal synes nærmere enn noensinne i Bergen. Det kan virke som om ett av Jernbaneverkets to forslag om plassering – det som går på Fana, sør for byens sentrum – blir stående som det foretrukne alternativet. Men mange slyng ligger fortsatt i sporet.

  • Unge forskere:

    Hun vil spre sine tanker om sykling

    Fint at det satses på sykling i Norge, og spesielt fint hvis pådriverne zoomer ut og lar sykling bli integrert i arealplanlegging og øvrig politikk, mener forsker Eva-Gurine Skartland.

  • Norge kan bidra til at mange liv spares, mener forsker:

    Han maner til eksport av trafikksikkerhet

    Hvis politikere med tyngde her i landet går inn for det, kan Norge gjøre trafikksikkerhet til et fint eksportprodukt, mener trafikksikkerhetsforsker Terje Assum.

  • Der Asia og Europa møtes:

    Tyrkisk storsatsing på infrastruktur

    En rekordstor flyplass, en tunnel nummer to under Bosporos og en tredje bro over dette stredet er blant mange storprosjekter som skal gi Tyrkia ny slagkraft.

  • To fluer i én smekk:

    Tunnelprosjekt gir renere fjordbunn

    Steinmasse fra den nye jernbanetunnelen som graves ut i Bergen under Ulriken i disse dager  skal brukes til å tildekke en svært forurenset byfjord som løper rundt Vestlandets hovedstad.

  • Dyre broer i vest:

    Kanskje for dyre for bilister flest

    Det dyreste av de påtenkte veiprosjektene i Bergensregionen, byggingen av Hordfast, er blitt 20 milliarder kroner dyrere enn beregnet for tre år siden. Med det som foreløpig foreligger av finansiering, vil en bompassering her kunne koste 400 kroner.

  • Bergen rydder opp:

    En annerledes søppelhåndtering

    Bergen har startet en søppelrevolusjon – en bossrevolusjon, som det heter på bergensk. Borte er overfylte bosspann, borte er bossbiler som forurenser og sperrer for trafikken gjennom sentrum, borte er lukt og uappetittlig avfall fra gatebildet. I hvert fall i deler av Bergen sentrum – foreløpig.

  • Tweets

Ansvarlig redaktør: Flemming Dahl. Mobiltelefon: 986 255 96. Epost: fda@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS