Statens vegvesen bommet da det skulle legges frem utregninger av bompengegrunnlaget for samferdselsprosjekter på Vestlandet til grunnlagsdokumentet for den nye NTP-en.
Kort tid før påske vedtok byregjeringen i Berlin hovedpunktene for en ny sykkel-lov. Loven skal legge til rette for trygg og økt sykkelbruk i den tyske hovedstaden.
Bergen havn vil stille krav til rederiene som seiler i cruise langs Vestlandet og legger til kai i Bergen. Målet er at forurensningen fra cruisekipene skal reduseres, blant annet ved å få på plass landstrømanlegg og gjøre det dyrere for de verste forurenserne.
Store vannflater rundt bykjerner reduserer luftforurensningen på kalde dager med såkalt inversjon. En studie gjennomført i Bergen av forskere ved Nansensenteret viser at dette er en effekt som Vestlandets hovedstad nyter godt av.
Sent i februar løp høringsfristen for neste utbyggingstrinn av Bybanen i Bergen ut. På mange måter markerer det begynnelsen på selve prosjekteringen og igangsettelsen av det som skal bli en helt ny lettbanelinje i Bergen.
Forsker, bare en jobb, enkelt og greit? Vel, forsker Paal Brevik Wangsness gir inntrykk av at en viss grad av idealisme er en drivende faktor
Prosjektet «Spontan samkjøring», som tok tak i den enorme utfordringen vi har med hensyn til å fjerne rushet rundt de store byene, har fått en feil og ufortjent negativ fremstilling.
Veivesenets satsing på et samkjøringsprosjekt i Bergen nådde ikke målene som var satt for prosjektet. Etter ni år og 45,5 millioner kroner ble prosjektet «Spontan samkjøring» lagt dødt tidligere i høst.
Næringslivet i Bergen skal bli mer miljøtilpasset. Bergen Næringsråd, en næringsorganisasjon med over 3000 medlemmer, vil ha en grønn transportrevolusjon i Vestlandets hovedstad. Målet er å gjøre byen så å si fossilfri innen 2025.
Hvilken stamvei skal veimyndigheten prioritere mellom Østlandet og Vestlandet? Fem alternativer har ligget åpne for diskusjon.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern