For pakkedistribusjon i Norge har det flere fordeler å opprette omlastingspunkter mellom hovedterminal og kunder i distriktene, viser en avhandling basert på studier av Posten Norge.
I Bergen har DB Schenker tatt i bruk elsykkel for varelevering i sentrum. Elvaresykkelen introduseres som et ledd i det tyske spedisjonsselskapets mål om nullutslipp fra varetransport i byområder.
Bergen havn er i ferd med å oppgradere sitt driftssystem. Det betyr automatisering av alt fra skipsanløp, tjenester, godsdatabehandling og landstrømforbruk til kobling mot regnskap og faktura.
Sogn og Fjordane satser sterkt på å redusere klimautslippene fra transportsektoren. Det som foregår i fylket er intet mindre enn en liten klimarevolusjon.
REPORTASJE: I 2015 ble EU-krav til bussmotorer innført i Norge. Den nye standarden gir lavere utslipp av både klimagasser og svevestøv enn eldre motorer. Men ikke alle busser blir omfattet av kravene.
Sjarmen ved et godt motorløp, vil mange si, er den overdøvende motorstøyen og lukten av drivstoff og svidd gummi. Sommeren 2014 ble det første løpet i det internasjonale Formular E-mesterskapet kjørt, og her var det hverken motorstøy eller bensinlukt, for dette mesterskapet er basert på 100 prosent elektriske racerbiler.
Hålogalandsbrua blir Norges nest lengste hengebru etter Hardangerbrua når den åpner for trafikk neste sommer. Den nye brua bidrar til å gjøre E6 18 km kortere mellom Narvik og Bjerkvik.
Når Bergen åpner for sykkel-VM til helgen, vil gigantarrangementet føre med seg store trafikale endringer i sentrale deler av Vestlandets hovedstad. Det meste av sentrum samt nærliggende områder vil til tider være avstengt når sykkel-VM går av stabelen.
Norsk oljevernteknologi blir tatt i bruk for å rense havner for søppel. I fire norske havner er en ny avfallssamler tatt i bruk og blir der testet ut med tanke på videre utplassering.
Flere norske bompengeprosjekter sliter med inntjening og dermed sviktende inntektsgrunnlag. Det er ofte en sammensatt rekke av årsaker til at lokale myndigheter varsler at disse samferdselsprosjektene står i fare for ikke å kunne gjennomføres som planlagt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern