Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Miljøfartsgrenser i Oslo gir en samfunnsøkonomisk gevinst på oppunder ni millioner kroner årlig, viser en studie utført av Norsk institutt for luftforskning (NILU) og Transportøkonomisk institutt (TØI).
LITT AV HVERT: Den statlige flyplasseieren Avinor får i oppdrag å videreføre en hittil lokalt drevet prosess for å få bygget en ny flyplass til erstatning for den gamle i Mo i Rana, melder Samferdselsdepartementet.
LITT AV HVERT: Aktører innen kollektivtrafikken er blant de mange som ser store tap som følge av koronaviruset – og som ber myndighetene om kompensasjon for tapene.
LITT AV HVERT: Etater og virksomheter under Samferdselsdepartementet har overlevert departementet sine ulike forslag til hvordan ressursbruken i Nasjonal transportplan (NTP) for årene 2022–2033 bør prioriteres.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern