Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Organisasjonen MA – Rusfri Trafikk er blant dem som gleder seg over grønt lys fra Stortinget for rettsmedisinsk obduksjon av alle som omkommer i den norske veitrafikken.
LITT AV HVERT: Klimakur 2030, rapporten som i dag ble overlevert regjeringen, lister opp muligheter Norge har til å halvere ikke-kvotepliktige klimagassutslipp innen 2030.
LITT AV HVERT: Ifølge lokale fylkesmyndigheter dreier det seg om den største ladeparken for el-drosjer i Norden, den som denne uken ble formelt åpnet ved Bergen lufthavn Flesland.
LITT AV HVERT: Et nytt i rekken av eksempler på folk som ser toget som mer klimavennlig enn flyet – og lever opp til det: Folk fra Universitetet i Oslo (UiO) skal ta tog istedenfor fly til en bærekraftkonferanse i Bergen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern