Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Antallet reisende via svenske Swedavias flyplasser falt markant med fire prosent i 2019 målt mot 2018, mens antallet reisende via norske Avinors flyplasser økte forsiktig med 0,6 prosent.
LITT AV HVERT: Foreløpige tall fra Transportstyrelsen forteller om 223 trafikkomkomne i Sverige i fjor, sterkt ned fra 324 endelig bekreftede trafikkomkomne året før.
LITT AV HVER: Solcelleanlegg som ventes installert før sommeren skal levere strøm til driften av Limfjordstunnelen på Jylland.
LITT AV HVERT: Boeing anbefaler at piloter gjennomgår spesialtrening i simulator før de utfører nye flyvninger med ulykkesrammede Boeing 737 MAX.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern