Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Et halvår etter at Sanna Marin ble transport- og kommunikasjonsminister i Finland, fremstår hun nå som landets nye statsminister – mens Timo Harakka har overtatt transportministerstolen.
LITT AV HVERT: Den statlige spanske togoperatøren RENFE forbereder kjøring av høyhastighetstog som med lavere billettpriser enn de ordinære høyhastighetstogene skal friste nye kundegrupper.
LITT AV HVERT: Mye varetransport nord i landet er i ferd med å bli flyttet fra veien til jernbanen, melder matvaregrossisten ASKO, som tilhører dagligvareaktøren NorgesGruppen.
LITT AV HVERT: Esbjerg Havn på Danmarks vestkyst ser at droner kan bidra med mye – inklusive vareoversikt, inspeksjon av kaikanter og oppmåling av arealer.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern