Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: I en strid om bilverksteders rolle går Norges Bilbransjeforbund (NBF) ut med krass kritikk mot Statens vegvesen, som i NBFs vurdering setter trafikksikkerheten i fare.
LITT AV HVERT. Mange forbrukere i Europa og Asia er innstilt på at de i løpet av det kommende tiåret vil ha tilgang til bil på andre måter enn selv å eie bil, viser en rapport fra mobilitetsaktøren Avis Budget Group.
LITT AV HVERT: For noen år siden så noen at slik kunne det bli, og nå er det i ferd med å bli virkelighet – dette at droner sørger for hverdagslige leveringer av det ene og det andre, til private hjem og kommersielle aktører.
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet går inn for kjøp av 30 nye lokaltog, innenfor en kostnadsramme på 4,2 milliarder kroner, fremgår det av departementets forslag til budsjettendringer for 2019.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern