Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Etter at Statens vegvesen i september så fare for at veitunnelprosjektet E39 Rogfast ikke kunne gjennomføres innenfor eksisterende økonomiske rammer, har usikkerheten omkring prosjektets fremtid vokst ytterligere.
LITT AV HVERT: Flytrafikken i Sverige – landet der begrepet flyskam oppsto – er i fortsatt fall, viser oktober-statistikk offentliggjort i dag av den statlige flyplasseieren Swedavia.
LITT AV HVERT: Som så mange ganger tidligere rundt om i verden: Et stort veiinfrastrukturprosjekt – denne gang E4 Förbifart Stockholm – viser seg å bli mye dyrere og langt mer tidkrevende enn meningen var.
LITT AV HVERT: Taxieiere på Sjælland får under et arrangement i dag anledning til å prøvekjøre en elbil og utveksle erfaringer med grønn kjøring.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern