Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: «Den hvite stokkens dag» – i dag, 15. oktober – markeres internasjonalt, og Norges Blindeforbund benytter anledningen til å søke oppmerksomhet omkring hva det ser som en viktig utfordring, nemlig krysningspunkter uten sebrastriper.
LITT AV HVERT: Danmark strammer inn fortolkningen av EUs kabotasjeregler for å få slutt på at utenlandske busser kjører ulovlig i landet. I Norge gir dette NHO Transport næring til et håp om en tilsvarende norsk innstramning.
LITT AV HVERT: Ingrid Dahl Hovland, adm. direktør i Nye Veier AS, ble i statsråd i dag utnevnt til ny toppsjef i Statens vegvesen Vegdirektoratet (SVV), med tittel av vegdirektør.
LITT AV HVERT: Mens regjeringen i Norge reduserer bruken av gjennomsnittsfartsmåling på veistrekninger, vil Danmarks regjering ta i bruk det fartsdempende tiltaket på trafikkårene Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern