Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: I en tid med voksende skipstrafikk ved Svalbard er Kystverket i ferd med å sikre seg et kontinuerlig oppdatert bilde av denne trafikken, ved hjelp av nye basestasjoner.
LITT AV HVERT: Et av selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo melder at det i stor grad vil bruke pedaltråkkede elfraktsykler istedenfor forurensende varebiler til utsetting og innsamling av sine sparkesykler.
LITT AV HVERT: Årets versjon av den EU-drevne Europeisk mobilitetsuke – European Mobility Week, 16.–22. september – er i gang, med en god del aktiviteter i Norge inkludert.
LITT AV HVERT: Yrkestrafikkforbundet, der bussjåfører og andre yrkessjåfører inngår i medlemsmassen, ønsker totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfelt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern