Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Etter at milliarder av pund de seneste årene er brukt på forberedelser til en høyhastighetsbane for tog mellom London og andre britiske storbyer, har statsminister Boris Johnsons regjering satt spørsmålstegn ved hele prosjektet.
LITT AV HVERT: Mens farer knyttet til bruk av elsparkesykler og mulige myndighetstiltak for å regulere bruken av dem er et hett tema, har en av elsparkesykkel-utleierne i Oslo lansert en kampanje mot promillekjøring med det populære fremkomstmiddelet.
LITT AV HVERT: Jon Georg Dale, samferdselsministeren, foreslår økte fartsgrenser på en håndfull veistrekninger rundt om i Norge og ser at økningene kan være et faktum i løpet av september.
LITT AV HVERT: Oslo Havn har ambisjoner om å bli utslippsfri og har i den sammenheng nå gått i samarbeid med Miljøstiftelsen Bellona, som skal være sparringspartner og dessuten bidra til internasjonal spredning av lærdom fra hovedstadshavnen.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern