Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Norge blir av den internasjonale flyselskapsorganisasjonen IATA fremhevet som et land med klare ambisjoner om å ta i bruk elektrisk drevne passasjerfly.
LITT AV HVERT: En svensk evaluering er kommet frem til at rundt halvparten av elsykkel-bruken i Sverige skjer istedenfor bruk av bil, melder Trafikverket.
LITT AV HVERT: Statlige norske Vy, tidligere NSB, gikk på et nytt nederlag da statlige svenske SJ vant – med forbehold om mulige protester – konkurransen om å drive persontogtrafikk på store deler av det norske jernbanenettet nord for Oslo.
LITT AV HVERT: En ny type «støykamera» skal testes på ulike steder for å finne ut hvor egnet det vil være til å luke ut kjøretøyer som støyer mer enn tillatt, melder britiske transportmyndigheter.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern