Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Elektrisk kollektivtrafikk på Oslofjorden

    LITT AV HVERT: En av de tre passasjerbåtene på kollektivtrafikkruten mellom Aker brygge i Oslo sentrum og Nesodden i Akershus er ombygget til batterielektrisk drift, etter hittil å ha gått på naturgass.

  • Kjepper i elbilhjulene

    LITT AV HVERT: Usikkerhet om de økonomiske fordelene ved å velge elbil bremser elbilsalget, mener Norsk elbilforening, som uttrykker bekymring over et lavere salg enn foreningen hadde ønsket.

  • 65 trafikkomkomne på åtte måneder

    Tall fra Statens vegvesen, inklusive foreløpige tall for sommermånedene, viser at 65 mennesker mistet livet i trafikken i Norge i månedene januar–august, opp fra 62 omkomne i samme periode i fjor.

  • Nord-Aurdal er årets trafikksikkerhetskommune

    LITT AV HVERT: Nord-Aurdal kommune stikker seg så godt frem med sitt trafikksikkerhetsarbeid at den av Samferdselsdepartementet er kåret som «Årets trafikksikkerhetskommune 2019».

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS