Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: En av de tre passasjerbåtene på kollektivtrafikkruten mellom Aker brygge i Oslo sentrum og Nesodden i Akershus er ombygget til batterielektrisk drift, etter hittil å ha gått på naturgass.
LITT AV HVERT: Usikkerhet om de økonomiske fordelene ved å velge elbil bremser elbilsalget, mener Norsk elbilforening, som uttrykker bekymring over et lavere salg enn foreningen hadde ønsket.
Tall fra Statens vegvesen, inklusive foreløpige tall for sommermånedene, viser at 65 mennesker mistet livet i trafikken i Norge i månedene januar–august, opp fra 62 omkomne i samme periode i fjor.
LITT AV HVERT: Nord-Aurdal kommune stikker seg så godt frem med sitt trafikksikkerhetsarbeid at den av Samferdselsdepartementet er kåret som «Årets trafikksikkerhetskommune 2019».
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern