Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Årets versjon av den EU-drevne Europeisk mobilitetsuke – European Mobility Week, 16.–22. september – er i gang, med en god del aktiviteter i Norge inkludert.
LITT AV HVERT: Yrkestrafikkforbundet, der bussjåfører og andre yrkessjåfører inngår i medlemsmassen, ønsker totalforbud i Oslo mot elbiler i kollektivfelt.
LITT AV HVERT: Tidlig i sin karriere som Danmarks transportminister, han tiltrådte i slutten av juni, er Benny Engelbrecht i dag i Oslo for å plukke opp kunnskap om norsk satsing på elbiler og annen grønn mobilitet.
LITT AV HVERT: Etter et nytt utspill fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA synes usikkerheten omkring fremtiden for den ulykkesutsatte flymodellen Boeing 737 MAX større enn den allerede lenge har vært.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern