Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Oslo og Singapore skal ifølge en intensjonsavtale inngått i dag utveksle kunnskap om kollektivtransport.
LITT AV HVERT: Den enkelte danske kommune skal kunne gi lavutslipps- og elbiler, målt mot bensin- og dieselbiler, en så stor prisreduksjon på parkering som kommunen selv ønsker, melder Transport- og Boligministeriet.
LITT AV HVERT: Bruk av kunstig intelligens i billed- og videoanalyser er på trappene innen forskning i regi av Transportøkonomisk institutt (TØI), som følge av en nettopp inngått samarbeidsavtale mellom instituttet og startup-selskapet Eipgram.
LITT AV HVERT: Etter en sommer da elsparkesykkelen for alvor begynte å gjøre seg gjeldende her i landet, ligger det an til vinterkjøring med det populære fremkomstmiddelet – om enn i et begrenset omfang.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern