Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Ti nordiske havner har dannet en «bæredyktighetsallianse», melder Esbjerg Havn, som er en av deltagerne.
LITT AV HVERT: Verdens største containerskip kan ha rundt 23 000 containere av standard størrelse om bord. For å kunne betjene slike skip på effektivt vis, har havnen i Hamburg fått levert tre digre containerkraner.
LITT AV HVERT: Ny asfalt som legges på statlige danske veier neste år skal være av den klimavennlige typen, melder Transport- og Boligministeriet.
LITT AV HVERT: En fremtidsrettet godsterminal i Trondheimsregionen bør etableres ved at den eksisterende terminalen på Heggstadmoen ved Heimdal blir utbygget for anslagsvis 1,78 milliarder kroner, anbefaler Jernbanedirektoratet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern