Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Representanter fra kunnskapsmiljøer, private næringslivsbedrifter samt offentlige transportaktører og myndigheter har sittet sammen for å vurdere hvordan fremtidige transportutforminger best kan håndteres – og i ettermiddag overleverte de sin rapport til Samferdselsdepartementet.
LITT AV HVERT: Etter lenge å ha vært stemplet som taper, ble statlige norske Vy – tidligere kalt NSB – i dag utropt som vinner av konkurransen om å få drive persontogtrafikken på Bergensbanen.
LITT AV HVERT: Danmark er ikke først ut i verden i denne sammenheng, men nå har landets myndigheter for første gang gitt tillatelse – og den gikk til Aalborg Kommune – til å utføre et forsøk med selvkjørende minibusser i blandet trafikk.
LITT AV HVERT: Elleve nye ladesteder for elbiler skal senest i løpet av høsten 2021 være etablert langs utvalgte veier i Nordland, melder statlige Enova.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern