Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Den pågående omorganiseringen av Statens vegvesen innebærer etablering av en nasjonal fergeavdeling, og i dag er det klart at avdelingen skal holde til i Molde.
LITT AV HVERT: Utilfredse passasjerer på ferger fra og til den danske øya Bornholm i Østersjøen medfører at fergeoperatøren ilegges en bot på vel 100 000 danske kroner, melder Transport- og Boligministeriet.
LITT AV HVERT: I en tid med voksende skipstrafikk ved Svalbard er Kystverket i ferd med å sikre seg et kontinuerlig oppdatert bilde av denne trafikken, ved hjelp av nye basestasjoner.
LITT AV HVERT: Et av selskapene som leier ut elsparkesykler i Oslo melder at det i stor grad vil bruke pedaltråkkede elfraktsykler istedenfor forurensende varebiler til utsetting og innsamling av sine sparkesykler.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern