Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Et norsk klarsignal til å la den ulykkesutsatte amerikanske flytypen Boeing 737 MAX fly igjen vil, slik bildet nå ser ut, bli gitt av Luftfartstilsynet når et klarsignal måtte foreligge fra den europeiske tilsynsmyndigheten EASA.
LITT AV HVERT: Statens vegvesen har overlevert Samferdselsdepartementet et forslag om interne omveltninger, inkludert en kraftig nedbemanning, forklart med ansvarsoverføring til fylkeskommunene samt med digitalisering og generelle krav til effektivisering.
LITT AV HVERT: Så er det blitt virkelighet, det som ble forespeilet for noen måneder siden, at små selvkjørende elbusser er i trafikk sentralt i Oslo.
LITT AV HVERT: Selvkjørende elektriske rullestoler skal testes på Tokyo Narita International Airport i regi av flyselskapet All Nippon Airways (ANA) og teknologiselskapet Panasonic.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern