Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Antallet årlige registrerte kollektivreiser her i landet økte med 2,4 prosent fra 2017 og kom dermed opp i nær 681 millioner i fjor, ifølge tall publisert av Statistisk sentralbyrå (SSB) i dag.
LITT AV HVERT: Vegdirektoratet har i dag sendt på høring forslag om skjerpede krav til vinterdekk for tunge kjøretøyer og om økt gebyrsats for brudd på kravene til dekk- og kjettingutrustning.
LITT AV HVERT: Statens Jernbanetilsyn pålegger den statlige jernbaneeieren Bane NOR å tilbakebetale det statlige Flytoget hva tilsynet ser som «ulovlig innkrevde avgifter.»
LITT AV HVERT: En container med sensorer og kommunikasjonsutstyr om bord er av havnemyndighetene i Rotterdam sendt ut på en datainnsamlingsreise som skal gi transport- og logistikkfolk detaljert innblikk i hva containeren så å si opplever underveis.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern