Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Et nytt eksempel på at elektrisk fremdrift til vanns griper om seg kommer fra USA, der en turoperatør har bestilt to el-turbåter for folk som vil se turistattraksjonen Niagarafallene på nært hold.
LITT AV HVERT: Regjeringens ønske om en ny tunnel under Oslofjorden fremfor en bro har møtt mye motstand og får nå tommelen definitivt ned fra enda et hold, bilistorganisasjonen Kongelig Norsk Automobilklub (KNA).
LITT AV HVERT: Tillatt maksfart for lastebiler og vogntog skal på mange danske veier utenfor tettbygde områder økes fra 70 km/t til 80 km/t, har Folketinget besluttet.
LITT AV HVERT: Fergeselskapet Bastø Fosen skal om knappe to år sette inn en batteridrevet ferge på den travle forbindelsen Moss–Horten.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern