Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Ketil Solvik-Olsen, eks-samferdselsministeren, er av ITS Norge tildelt ITS-prisen for 2018 «for sin avgjørende innsats for å sette ITS og ny teknologi på den transportpolitiske agendaen» i sin tid som minister.
LITT AV HVERT: Det finnes allerede mye transportinfrastruktur i lille Danmark, og mye mer bør det ifølge landets regjering bli.
LITT AV HVERT: Fortsatt økende bruk av buss, trikk, metro, tog og båt i Oslo og Akershus resulterte i at kollektivtrafikken i hovedstadsområdet samlet noterte seg for 387 millioner påstigninger i fjor, ifølge administrasjonsselskapet Ruter.
LITT AV HVERT: Ledende personer i det statlige buss- og togoperatørkonsernet NSB har tatt fantasi og penger i bruk og kommet frem til at virksomheten skal markedsføre seg med et nytt navn, Vy.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern