Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Norge er ikke verdens eneste land med ambisjoner om å få mer gods over på jernbane og skip – Sverige er ett av de andre.
LITT AV HVERT: Drammen melder seg inn i rekken av byer rundt omkring i verden som skilter med moderne elektriske busser.
LITT AV HVERT: Spørsmålet nå er snarere hvor få enn hvor mange flere A380-er Airbus vil levere før produksjonen av dette verdens største passasjerfly, med sine to etasjer og fire motorer, får kroken på døren.
LITT AV HVERT: Største tillate høyde for lastebiler til nasjonal godstransport i Danmark skal fra 1. juli øke fra 4,0 m til 4,1 m, melder det danske transportdepartementet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern