Aktuelt

Forsking - Meninger - Reportasjer

Oslo kommune stiller seg undrende til Bjørnskaus påstander om opphøyde sykkelfelt

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.

 

Mer om opphøyde sykkelfelt 

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette. Dette innlegget publiseres derfor både på facebook-siden til sykkelnettverket, der det er kommet flest kommentarer, og i Samferdsel.

 

Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsatte i 2021

Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter. Vi kan vente en fortsatt synkende tendens i årene som kommer, men må være forberedt på store svingninger fra år til år.

Opphøyd sykkelfelt er en risikofaktor

I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) 21.12.2021 argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum, hhv. forsker og tidligere forsker ved TØI, når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler – og på hvor lang tid myndighetene bruker på å iverksette mottiltak.

Rune Elvik nr. fire i verden

TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.

Nyheter

  • Gi meg mer for pengene …

    LITT AV HVERT: Arbeidet med en ny Nasjonal transportplan (NTP), denne gang for perioden 2022–2033, er i startfasen, og samferdselsminister Jon Georg Dale gjør det klart overfor transportetatene og andre involverte at de bør gi ham god valuta for pengene.

  • Et bidrag til grønt lavprisbrennevin

    LITT AV HVERT: Travel Retail Norway (TRN), som driver taxfree-salg ved fem norske flyplasser, melder seg inn i rekken av aktører her i landet som flagger fremtidig bruk av elektriske lastebiler.

  • Norwegian, størst i 2018 på Avinors lufthavner

    LITT AV HVERT: Oppunder 54,4 millioner flypassasjerer passerte i fjor Avinors vel 50 lufthavner her i landet, en økning på 2,8 prosent fra året før, viser Avinor-tall publisert i dag.

  • Nye oppdrag til Nye Veier

    LITT AV HVERT: Nye Veier, det fortsatt unge selskapet som ble opprettet som en slags konkurrent til Statens vegvesen, har gjort en god jobb, mener samferdselsministeren, som nå ønsker å gi selskapet tre nye veibyggingsoppdrag.

Ansvarlig redaktør:  Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no  |  Personvern

Designet og utviklet av CoreTrek AS