Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Luftfarten får mye kritikk for å ødelegge klimaet, men gjør fortløpende noen forsøk på å bedre sitt image – som når Norwegian nå flagger med bruk av teknologi som skal redusere drivstofforbruket og dermed CO2-utslippene.
LITT AV HVERT: Noen mener at den nye Hålogalandsbrua nord for Narvik, den som ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg i dag, er en bok verdt. Og en bok, nyutgitt, er da også skrevet om den.
LITT AV HVERT: Teknologi som gjør det mulig å forutse isdannelse på veien, dessuten teknologi for selvkjørende anleggsmaskiner – dette skal forsøksvis utvikles som ledd i byggingen av ny motorvei mellom Kristiansand og Mandal.
LITT AV HVERT: Statens vegvesen har offentliggjort sine planer for ny bro over Nordfjord. Den dagen den måtte stå ferdig, vil broen kutte reisetiden mellom Bergen og Ålesund med én time.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern