Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Utviklingen innen trafikksikkerheten i Sverige gikk i feil retning i fjor, fastslår Trafikverket. Etaten viser til foreløpige tall som beretter opp 325 trafikkomkomne i 2018, kraftig opp fra 253 omkomne i 2017 og det høyeste årlige antallet siden 2009.
LITT AV HVERT: Mens Norge helst går for å være et sivilisert land, vil noen kanskje se det som en ripe i glansbildet når Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding i dag melder om vinterstengte toaletter langs veiene.
LITT AV HVERT: Statens vegvesen og rederiet Norled AS signerte i dag den tidligere varslede avtalen om bygging av det partene betegner som «verdens første hydrogen-elektriske ferge.»
LITT AV HVERT: Bare en fjerdepart av bileierne i Norge har satt seg grundig inn i egen bils tekniske finesser – finesser som kan bidra til sikkerhet, effektivitet og komfort – vier en undersøkelse utført for Autobransjens Leverandørforening (ABL).
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern