Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Store statlige Posten stikker seg igjen frem som foregangsfigur hva elektrifisering av kjøretøyparken angår, denne gang ved å ta i bruk fire store elvarebiler.
LITT AV HVERT: En endelig avgjørelse om hvor Larviks fremtidige jernbanestasjon skal ligge, er ikke tatt, men anbefalingen fra Bane NOR er klar: Stasjonen bør ligge i indre havn, opphøyet så å si på stylter, med passeringsmuligheter under.
LITT AV HVERT: Luftfarten får mye kritikk for å ødelegge klimaet, men gjør fortløpende noen forsøk på å bedre sitt image – som når Norwegian nå flagger med bruk av teknologi som skal redusere drivstofforbruket og dermed CO2-utslippene.
LITT AV HVERT: Noen mener at den nye Hålogalandsbrua nord for Narvik, den som ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg i dag, er en bok verdt. Og en bok, nyutgitt, er da også skrevet om den.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern