Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Reduserte utslipp, mindre støy, tid og penger spart – dette er gevinster som ifølge jernbaneeier Bane NOR kan høstes ved at det 2,7 km lange industrijernbanesporet fra tømmerterminalen på Follum til Hønefoss stasjon blir elektrifisert.
LITT AV HVERT: Marokkos kong Mohammed VI og Frankrikes president Emmanuel Macron var blant notabilitetene som fikk seg en lynrask togtur da Marokkos – og dermed Afrikas – første jernbanelinje for høyhastighetstog ble offisielt åpnet.
LITT AV HVERT: Det er ikke dagligkost for forskere å motta massiv her-og-nå-dokumentasjon på at det de driver med faktisk kan være av interesse for andre …
LITT AV HVERT: Åtte bedrifter stiller seg bak en anmodning til myndighetene om å ta grep for å få fart på innfasingen av klimavennlige nyttekjøretøyer, ikke minst tunge sådanne.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern