Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: En fyldig delegasjon fra den amerikanske delstaten Washington er på rundreise i Norge for å se på løsninger som kan bidra til grønnere og smartere havner.
LITT AV HVERT: Stortingets transportkomité rakk i løpet av tirsdagen både å kjøre verdens første førerløse trikk i regulær bytrafikk i Potsdam og få demonstrert de nye hybrid- og hydrogenlokomotivene fra Bombardier og Alstom.
LITT AV HVERT: En privat trafikkplanlegger løste på eget initiativ en gordisk knute for Bergens store kollektivsatsing. Helge Hopen fant løsningen som sikrer at videre utbygging av Bybanen vil redusere trafikkulempene for beboere langs dagens hovedinnfartsåre fra nord.
LITT AV HVERT: Detaljerte planer om utprøving av selvkjørende minibusser i Oslo-regionen vil foreligge «i nærmeste fremtid», og faktisk prøvekjøring vil komme i gang «så snart det er mulig», ifølge kollektivtransportaktøren Ruter.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern