Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: New York – kjent ikke minst for sine skyskrapere, sine yellow cabs og sitt subway-nettverk – kan om noen år bli kjent for en lang trikkelinje i tillegg, en som betjener områder av bydelene Queens og Brooklyn.
LITT AV HVERT: En studie gjennomført ved Norges Handelshøyskole viser at Norges satsing på en renere bilpark virker. På kort sikt koster imidlertid satsingen mer enn den smaker.
LITT AV HVERT: Når syklister mistet livet i ulykker på danske landeveier i perioden 2010–2015, skjedde det oftest ved at syklisten ble påkjørt bakfra av et motorkjøretøy, melder Vejdirektoratet.
LITT AV HVERT: Statens jernbanetilsyn kritiserer Bane NOR for å bygge tunneler uten slokkevann og mekanisk ventilasjon, noe som ifølge tilsynet kan bety redusert sikkerhet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern