Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Kommunene rundt Bergen kan ikke leve med nullvekst i personbiltrafikken. Det vil avfolke distriktene og sette eksisterende veiprosjekter i fare, mener kommuneansvarlige. Men dersom kommunene skal få ta del i godene staten tilbyr gjennom en byvekstavtale, kan de bli tvunget til å redusere trafikken.
LITT AV HVERT. Byggingen av den viste seg mye mer tid- og pengekrevende enn forutsett, men denne måneden ble den offisielt tatt i bruk – den nye metrolinjen som forbinder nordlige med sydlige deler av Amsterdam.
LITT AV HVERT: Regjeringen søker hjelp fra et ekspertutvalg for på smart vis å kunne ta i bruk ny teknologi i fremtidige transportløsninger.
LITT AV HVERT: Omfattende protester gjennom flere måneder til tross, i dag ble maks tillatt fart på rundt 400 000 km toveistrafikkerte franske veier uten midtseparasjon redusert fra 90 km/t til 80 km/t.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern