Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Et nytt utvalg, oppnevnt av regjeringen, skal bidra til å anslå klimaeffekter av statsbudsjettet.
LITT AV HVERT: Nordland fylkeskommune ble i ettermiddag utropt som vinner av hovedpremien i den statlig organiserte konkurransen «Smartere transport i Norge». Dermed innkasserer Nordland 50 millioner kroner.
LITT AV HVERT: Kanskje ikke udelt populært i alle kretser, men det forhindrer ikke MA – Rusfri Trafikk fra å etterlyse et lovverk som krever samme promillegrense for fritidsbåtførere som for motorkjøretøyførere på veiene.
LITT AV HVERT: Den britiske regjeringens ja denne uken til en gjennom mange år omstridt tredje rullebane på London-storflyplassen Heathrow, ledsaget av en anmodning om at Parlamentet snart sier det samme, betyr ikke at motstanderne gir etter i stillhet.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern