Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Regjeringen ønsker at norske lastebilsjåførers sosiale interesser og norske lastebileieres kommersielle interesser skal ivaretas bedre enn hva EU-kommisjonen har lagt opp til. I dag er samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Brussel og viser at Norge mener alvor.
LITT AV HVERT: Finlands energi- og klimastrategi har som ett av sine mål at omfanget av gåing og sykling skal øke med 30 prosent innen år 2030. Denne måneden har landets transportmyndigheter satt i gang en to år lang kampanje som skal bidra til at målet blir nådd.
LITT AV HVERT: Blant dem gjerne ser at barn som dem selv går eller sykler til dagens dont, fremfor å bli kjørt, er elever ved Hennummarka skole på Tranby i Lier kommune. Nå stikker de seg frem som spesielt flinke …
LITT AV HVERT: Folk fra her og der i verden har besøkt Oslo for å få innblikk i byens store elbil-flåte og den underliggende politikken – og denne uken er representanter for norske virksomheter i New York i håp om å selge elbil-fremmende løsninger.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern