Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Regjeringen har lansert en strategi for tilgjengeliggjøring av data fra samferdselssektoren, slik at dataene kan bli brukt til nytte for hele samfunnet.
LITT AV HVERT: Oslo Havn frister den enkelte av sine kunder med pengehjelp – på opptil 1,8 millioner kroner over tre regnskapsår – til tiltak som kan bidra til å gjøre hovedstadens havneområde utslippsfritt.
LITT AV HVERT: Etter at EU-kommisjonen i fjor kåret Oslo til «europeisk miljøhovedstad» for 2019, er det nå klart at byen neste år vil la 70 nye batterielektriske busser bidra til å vise verden at, ja, dette var vel fortjent.
LITT AV HVERT: Et nytt regelverk fastsatt av regjeringen i dag fastslår at små elektriske kjøretøyer som el-sparkesykler og el-ståhjulinger blir likestilt med sykler.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern