Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Når vannverk, elektrisitetsverk og andre aktører må betale areal-leie for å drive gravearbeid i travle gater i rushtiden, stimuleres de til å legge opp arbeidet annerledes, med mindre trafikkork som resultat, viser forsøk i Storbritannia.
LITT AV HVERT: Dansk politi reagerte med en bot på 508 000 danske kroner da kontrollen av et bulgarsk vogntog avslørte juks med kjøre- og hviletiden.
LITT AV HVERT: Vekst i antall personreiser med tog og buss, slit med persontogpunktligheten og godstogvirksomheten – dette er noen av stikkordene for NSBs tilbakeblikk på 2017.
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet inviterer til ny konkurranse om drift av helikopterruten som forbinder øysamfunnet Værøy med Bodø – en rute som tradisjonelt betjener få passasjerer og koster mange penger.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern