Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Turismen høyt oppe i Finland har vokst og ventes å vokse ytterligere, fastslår den statlige flyplasseieren Finavia, som nå går i gang med å investere rundt 55 millioner euro i oppgradering av tre nordlige flyplasser.
LITT AV HVERT: Gjennom mange år har det vært mye snakk om å få gods over fra vei til jernbane, dessuten noen tilløp til handling for å få snakket omsatt i praksis. Nå ser Samferdselsdepartementet tiden moden for nok et slag for å få fart i saken.
LITT AV HVERT: Anonyme biler som ved hjelp av avansert radar- og GPS-utstyr driver fartskontroll på franske veier ble i utgangspunktet kjørt av politifolk, men franske myndigheter er nå i gang med å sette bort kjøringen til private selskaper.
LITT AV HVERT: Ikke for første gang i verden, men ifølge Statens vegvesen for første gang på offentlig vei i Norge: En test av seriekoblede vogntog, internasjonalt kjent som platooning, står for døren i Troms.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern