Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Regjeringen har etter en anbudskonkurranse bestemt at kystruten Bergen–Kirkenes, på folkemunne kalt Hurtigruten, i fremtiden skal betjenes av to operatører – nykommeren Havila Holding AS samt den fra lang tid tilbake og fortsatt i dag enerådende Hurtigruten AS.
LITT AV HVERT: Etter forberedelser gjennom et innovasjonsprosjekt som startet for tre år siden, foretok lufthavneier Avinor en demonstrasjonskjøring som bygget opp under troen på at snørydding på lufthavner kan utføres av selvkjørende maskiner.
LITT AV HVERT. Transportsektoren fikk en solid porsjon av potten da statlige Enova i fjor ga støtte på vel 2,3 milliarder kroner til energi- og klimaprosjekter som skal bidra til å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.
LITT AV HVERT: Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kan skilte med 371 millioner påstigninger i fjor, 21 millioner flere enn i 2016, ifølge Ruter, som administrerer denne buss-, metro-, tog- og båttrafikken.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern