Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Et nybilsalg på toppnivå medførte registrering i 2017 av 158 650 nye personbiler, hvorav 33 080 nullutslippsbiler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
LITT AV HVERT: Veitrafikken her i landet krevde 106 menneskeliv i fjor, 29 færre enn året før, ifølge foreløpige tall offentliggjort av Statens vegvesen, som poengterer at 2017-tallet er det laveste på 70 år.
LITT AV HVERT: Mens enkelte andre nordeuropeiske havnebyer de senere årene har sett vekst i cruiseskipstrafikken, har Oslo mistet kraft som cruisedestinasjon. Men nå melder hovedstadshavnen om fornyet satsing på dette feltet.
LITT AV HVERT: Fjerning av behovsprøvingen – dette er noe av det Samferdselsdepartementet ser for seg når det nå forbereder en ny og annerledes drosjeregulering.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern