Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Jernbanedirektoratet er i gang med et utredningsarbeid som skal medføre at spørsmålet om en ny jernbane fra Fauske til Tromsø via Narvik skal sendes ut på høring i mai 2019.
LITT AV HVERT: Den varte i 53 sekunder og nådde en høyde på fem meter, og dermed hadde et fartøy som i fremtiden kan bli å se som en flyvende taxi – elektrisk drevet og uten pilot – gjennomført sin første testflyvning.
LITT AV HVERT: Etterforskning i statlig regi er i gang etter to farlige situasjoner på Helsingfors’ hovedflyplass denne måneden, melder flyplasseieren Finavia.
LITT AV HVERT: Et drøyt år etter at den britiske regjeringen fristet lokale myndigheter rundt om i Storbritannia med 4,5 millioner pund til etablering av gatebaserte ladepunkter for elbiler, står pengepotten så godt som urørt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern