Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Oslo Havn regner med at årets nylig innledede cruiseturistsesong vil gi 101 anløp med i alt oppunder 200 000 passasjerer om bord i skipene, grovt sett samme antall anløp og passasjerer som i fjorårets sesong.
LITT AV HVERT: Danmark gir sykkelturismen et løft ved å åpne en 820 km lang sykkelrute – Østersøruten – som snor seg i en åttetall-lignende form gjennom den sydlige delen av landet.
LITT AV HVERT: Mens Norge skilter med å være «verdens sikreste land når det gjelder trafikksikkerhet», skilter Sverige med å ha «lavest trafikkdødlighet i EU.»
LITT AV HVERT: Blant dem som gjerne ser mer sjømat fraktet ut fra Nord-Norge med tog istedenfor lastebil, er Bane NOR, som er ansvarlig for jernbaneinfrastrukturen. Men timeplanen for påtenkte Bane NOR-tiltak i denne sammenheng indikerer at det ikke er snakk om noen stor forandring over natten.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern