Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT. Transportsektoren fikk en solid porsjon av potten da statlige Enova i fjor ga støtte på vel 2,3 milliarder kroner til energi- og klimaprosjekter som skal bidra til å gjøre Norge til et lavutslippssamfunn.
LITT AV HVERT: Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus kan skilte med 371 millioner påstigninger i fjor, 21 millioner flere enn i 2016, ifølge Ruter, som administrerer denne buss-, metro-, tog- og båttrafikken.
LITT AV HVERT: Hvordan sørge for at transportsektoren får effektiv tilgang til alternative drivstoffer for kjøretøyer og skip? Samferdselsdepartementet søker nå synspunkter og vurderinger fra markedsaktører og andre som kan bidra til gode løsninger.
LITT AV HVERT: Finland får med seg Norge i en utredning av mulighetene for å bygge jernbane mellom Rovaniemi og Kirkenes.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern