Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Gående, syklende, bilister … folk skal helst tenke seg ekstra om før de krysser jernbanespor. I morgen – torsdag 7. juni – benytter jernbanefolk rundt om i verden årets utgave av «Den internasjonale planovergangsdagen» til å minne om dette.
LITT AV HVERT: Spørsmålet er i hvilken grad den vil leve opp til forventningene, en antatt klimavennlig asfalt som er utviklet i Danmark. Nå vil Vejdirektoratet komme nærmere et svar ved å asfalten i bruk på noen motorveistrekninger.
LITT AV HVERT: Mobiltelefonbruk og mye annet … Det stjeler sjåførens oppmerksomhet, og noen ganger ender den slags i en ulykke. Nå lanserer Statens vegvesen en nasjonal trafikksikkerhetskampanje som tar tak i uoppmerksomheten bak rattet.
LITT AV HVERT: Langvarig godt trafikksikkerhetsarbeid i Fredrikstad, mener Samferdselsdepartementet, som har utnevnt Fredrikstad til «Årets trafikksikkerhetskommune 2018».
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern