Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: Regjeringen søker hjelp fra et ekspertutvalg for på smart vis å kunne ta i bruk ny teknologi i fremtidige transportløsninger.
LITT AV HVERT: Omfattende protester gjennom flere måneder til tross, i dag ble maks tillatt fart på rundt 400 000 km toveistrafikkerte franske veier uten midtseparasjon redusert fra 90 km/t til 80 km/t.
LITT AV HVERT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos slet lenge med å få amerikanske myndigheters OK for det som ble til en storsatsing på flyvninger til og fra USA, men nå får han en solid amerikansk takk for satsingen.
LITT AV HVERT: Cyriac George, forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), er blitt premiert for en masteroppgave han i fjor fikk godkjent ved Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) ved Universitetet i Oslo (UiO).
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern