Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt, og argumenterer for at opphøyde sykkelfelt bidrar til økt ulykkesrisiko og ikke er en god nok løsning for syklister. Selv om Bjørnskau tar opp flere relevante problemstillinger mener vi at han trekker forhastede konklusjoner og ikke har belegg for å konkludere som han gjør. Bjørnskau overser også en rekke andre faktorer som er viktig for å kunne vurdere om opphøyde sykkelfelt er en gunstig løsning i trafikkerte gater.
LITT AV HVERT: New York City vekker internasjonal oppmerksomhet for fruktbringende arbeid med å få ned antallet alvorlige trafikkulykker.
LITT AV HVERT: Et nytt afrikansk observatorium for trafikksikkerhet er tenkt som et bidrag til mindre stygge trafikkulykke-statistikker i Afrika.
LITT AV HVERT. Med et bidrag bestående av en vond-ulykke-kortfilm og syv tilhørende plakater ble Ruben Anda ved Elvebakken videregående skole i Oslo vinner av en konkurranse der det gjaldt å lage den beste kampanjen mot fyllekjøring.
LITT AV HVERT: Utenlandsferger som eventuelt ikke benytter landstrøm når de ligger til kai i Oslo, skal fra kommende årsskifte straffes med et miljøgebyr, har styret i Oslo Havn KF bestemt.
Ansvarlig redaktør: Kommunikasjonssjef Harald Aas, E-post: ha@toi.no | Personvern